Zon, terras, wijntje, bitterbal….project?
Stel je voor: de zon schijnt…..je zit als gast op een terras op het Rembrandtplein met een lekker drankje en portie bitterballen erbij… Dat is genieten zeg!

Voor de bediening is het hard werken want op zo’n mooie dag zitten er zo 150 gasten buiten.

Alles komt samen
Je kunt je voorstellen dat het voor de medewerkers erg warm is, het zonnetje op je bol en de overvolle dienbladen. En de continue stroom aan salades, Latte Macchiato’s, witbiertjes, flessen koele wijn, prikwatertjes, broodjes, nacho’s, appeltaarten met slagroom’s die alle kanten opgaan. Iedereen is echt even uit en in een goede mood dus er ontstaat een saamhorigheidsgevoel. Vaste gasten die al jaren komen, toeristen, dagjesmensen.  

En weet je wat het mooiste compliment is dat je dan kunt krijgen als werknemer in de horeca?
“Meid, ondanks de mega drukte komen de drankjes en hapjes op tijd, de sfeer op het terras is uitstekend, wat blijven jullie vrolijk met dit warme weer. Wat doen jullie het als team toch leuk met elkaar!”.

Zo, dat compliment zit in de pocket!
Sterker nog, op zo’n compliment kun je nog jaren teren. Een compliment terug voor degene die zo’n compliment maakt. Want een beetje waardering voor elkaar zo af en toe is best leuk. En er zijn toch een hoop mensen die de dingen wel denken, maar niet (durven) zeggen…. Zo ook met een aardig bericht.
En wat heeft dit alles – zoals zon, terras, wijntje en bitterbal – nou te maken met projecten en werkzaamheden in organisaties? Nou, behalve dat het allemaal erg lekker en gezellig is, je kunt hier veel van leren! Want wat zijn nou kenmerken van een goed team?

Waardoor doet een team het zo goed?
Wat maakt een team professioneel? Het antwoord is: door communiceren + samenwerken!
Gasten komen graag terug als ze zich fijn voelen bij de sfeer en zich gehoord, gezien en correct bediend voelen. En dat is wanneer de inzet, betrokkenheid en het inlevend vermogen ervan af spat!
Eigenlijk werkt het bij projecten en werkzaamheden in andere organisaties en op kantoren net zo. Want als die communicatie en samenwerking gesmeerd loopt, dan komt de rest zoals brainstormen, voorbereiding, invullen van het projectvoorstel, de planning, uitvoering van werkzaamheden en follow-up vanzelf.
Wat je er voor nodig hebt is: respect voor elkaar, een gezamenlijk doel, weten dat en waarin je van elkaar verschilt, en benoemen van ieders verwachtingen, taken en verantwoordelijkheden (wie doet wat in welke fase?).   

Wat is het doel op het terras?
Het doel op het terras… wat is daarvan de link met projecten en werkzaamheden in organisaties?

Topdag aan omzet draaien <> zoveel mogelijk leden/klanten/cliënten werven en van dienst zijn.

Dat gasten terugkomen <> leden/klanten/cliëntenbehoud en loyaliteit. Een voller terras dan de buren (en dan vooral even zwaaien :-). Dag concurrentie, we doen het op onze manier!

Fooi <> een schouderklopje of mailtje intern mag ook.

Waardering <> waardering en respect van leden/klanten/cliënten, de organisatie, concullega’s en overige bedrijven.

Resultaat voor de geleverde energie <> resultaat in cijfers, maar ook in kwalitatieve doelstellingen zoals meer naamsbekendheid, zichtbaarheid, input verkrijgen, behoud, klanttevredenheid, medewerkerstevredenheid.     

Teamgevoel <> samenwerken en betrokkenheid van o.a. leden/klanten/cliënten en anderen uit de organisatie.

Inspiratie en motivatie om de volgende dag weer fris verder te gaan <> ook dat willen we toch allemaal in ons werk?

Serieuze zaak ‘die bitterballen’
Hoe vaak heb jij meegemaakt op een terras of in een restaurant dat je voorbij gelopen werd terwijl je wilde bestellen, maar daarin toch duidelijk was?

Dat de medewerker snel wegduikt of wegkijkt omdat hij/zij de druk niet aankan. Op het gezicht lees je dan “O nee, niet kijken, niet kijken, niet nog meer bestellen”. Of dat je steeds met je vinger omhoog zit maar geen reactie krijgt terwijl de bediening het wel ziet. Of dat de medewerker bij het afruimen niet ‘durft’ te vragen of je nog iets wilt en er zo snel mogelijk met de vuile borden vandoor gaat. Bang voor oogcontact en voor zichzelf. Omdat ze niet in hun comfortzone zitten. Niet op de juiste plek zijn. Of desinteresse hebben in de behoeften van anderen. Ze nemen hun rol niet serieus. En daarmee de gast, het bedrijf en zichzelf ook niet.  

Soms wordt er minderwaardig gedaan over horeca. Maar het is écht een vak. Het wordt alleen verpest door degenen die het werk zonder passie doen. Uiteindelijk heeft dat te maken met leiderschap. Natuurlijk van de werknemer zelf, maar vooral van de eigenaar.

Een warme knipoog
En hoe fijn is het als je op een ander terras zit waar ze wel professioneel werken? Dus hun eigen werk en de gasten serieus nemen? Dat je een knipoog krijgt van de bediening of ze met mimiek duidelijk maken dat ze je gezien hebben en er zo aankomen. Of dat een collega het doorheeft en zegt “ik help wel even”. Daar krijg je het wél warm van.

Groot respect voor werknemers in de horeca die écht professioneel werken en bevlogen zijn. Dat is een feest om te aanschouwen. Dáár wordt het verschil gemaakt. Want daar voel je je op en top welkom en begrepen. Eigenlijk gewoon van ‘mens’ tot ‘mens’. En dat bepaalt of je de volgende keer weer graag terugkomt of liever zelf kookt omdat de verhouding prijs/kwaliteit – met alles wat daarbij hoort – buiten proporties is.

Soms is het gewoon goed
Het is uniek, maar het kan. Organisaties waarin dingen vanzelf gaan. Omdat iedereen dezelfde intentie en doel heeft. Is dat niet het geval?
Dan helpt een interne discussie om meer begrip te krijgen voor elkaars positie en verantwoordelijkheden. Een bijeenkomst waarin je samen kijkt naar de praktische invulling van je projecten en/of werkzaamheden. Over wat het doel is, wie je allemaal betrekt, hoe de follow-up geregeld is, wie wat doet in welke fase? Wat je inzet en hoe je aanvullende taken meer eigen maakt in het reguliere werk en onderling goed verdeeld.

Als je alleen maar onderling vingers wijst en aannames doet in plaats van ervaringen deelt en erover praat, maar bovenal naar oplossingen zoekt, ga je samen vooruit. Dan kun je met elkaar gaan genieten van bitterballen in plaats van dat je verzand in de zure mosterd…

Iedereen is anders en werkt anders
De een wil controle houden waar de ander graag dingen uit handen geeft. De een pakt verantwoording en initiatief waar de ander liever volgt. Als je bij de start van projecten of (nieuwe) taken en werkzaamheden afspraken maakt en dingen zoals gewoonten en karakter uitwisselt loopt het soepeler.  Wie doet wat en wanneer en wat is jouw werkwijze?

Aan de follow-up en evaluatie van projecten en taken/werkzaamheden wordt vaak onvoldoende aandacht besteedt. Bedenk vooraf goed wat je gaat doen en hou daar regie over. Gebruik hulpmiddelen zoals een checklist en/of informeer collega’s zodat ze je attent kunnen maken op afspraken en deadlines.
Neem wekelijks even de tijd om over je projecten en werkzaamheden na te denken en focus te houden op een actieplan.

Projectenwerk = communiceren en samenwerken
Begin ruim op tijd aan een project of andere impactvolle werkzaamheden. Een voorbereidingstijd is zinvol voor een goede uitrol. Calculeer extra tijd in. Als het eenmaal lekker loopt, betaalt die tijd je terug in veel voldoening en waardering.

Toon je eigen betrokkenheid bij project en werkzaamheden ook gaandeweg. Anderen doen dan met je mee!
Wissel regelmatig met elkaar van gedachten over de werkzaamheden, issues en het verloop. Zo voorkom je het gevoel dat dingen ‘over de schutting’ geworpen worden.
Laat weten hoe het loopt, wat je liever anders ziet, hoe je elkaar kunt helpen, wat je verwachtingen en allergieën zijn, waar je tegenaan loopt, waar je tegenop ziet, welke ideeën je hebt.

Wees open en reëel
Door met elkaar in gesprek te gaan ontstaat er nieuwe energie en dat draagt bij aan de continuïteit! Koppel aan elkaar terug wat wel en niet succesvol loopt in projecten en/of tijdens werkzaamheden. Samen zorg je er zo voor dat extra werkzaamheden, projecten en taken dan praktisch geïntegreerd worden in je dagelijkse werk. En neem daarin vooral mee hoe gasten/klanten/leden/cliënten op jullie als team reageren. Hele waardevolle feedback! En als het meezit worden jullie zelf getrakteerd op een lekker portie bitterballen. Omdat je het samen zo fantastisch doet!

Heb je behoefte aan concrete handvatten voor jouw situatie?
Wil je hulp in de vorm van advies, training of coaching? Of zie je de werkzaamheden zelf niet zitten doordat er intern geen tijd voor of kennis over is?
De Waarderingsfabriek helpt jou heel graag! Neem gerust contact op.

Gewaardeerd!