Ken je die subtiele teleurstellende momenten ook?
Ongeïnteresseerde medewerkers die geen gedag zeggen omdat ze met elkaar kletsen. Een ongewenste blik als je vijf voor vijf de winkel binnenstapt. De extra mayonaise die pas komt als je eten al op is. Een winkelier die zegt: “Als het niet in het schap staat…dan is het er niet.” of “Had u maar moeten bestellen”. Standaard twintig minuten uitloop als je bij de huisarts komt, ook als de dag nog maar net begonnen is. Een behandelaar die niet naar jouw patiëntbehoeften vraagt, maar vast zit in processen en protocollen. Ondeskundige productinformatie als je een tv of wasmachine koopt. Een snauwerige receptioniste die haar privésores op het werk en naar jou uit…

Gemiste kansen voor je bedrijf!
Het voegt geen waarde toe en het haalt je bedrijf naar beneden. Soms worden klanten behandeld alsof zij blij mogen zijn om een dienst of product af te nemen… De omgekeerde wereld, toch?

Je kunt je onderscheiden!
Laat je zien dat je kundig bent, passie hebt en je klant waardeert.
Hoe vaak vraag jij je klant wat hij écht beweegt, wat zijn achterliggende behoefte is en waarom hij tot nu toe voor je kiest? Hoe vaak uit jij oprechte interesse omdat je wilt groeien? Hoeveel tijd gaat er op aan ‘gedoe’ op de werkvloer omdat de samenwerking of de processen niet altijd vlekkeloos verlopen? 20-30%?
Met aandacht, bewustwording en verdieping lukt het wel om meer waardering te geven én te ontvangen!

De impact wordt onderschat
Het sluimert erin. Medewerkers die er al jaren werken…
Het blijven waarderen van je klant en medewerkers is zó belangrijk. De kans bestaat dat je het op den duur anders niet redt of minder scoort. Dalende motivatie, betrokkenheid, omzet en winst. Steeds meer moeite doen om nieuwe klanten te krijgen, bezoekers besteden minder, je ziet een klant óók bij je concurrent kopen. Slechte mond op mond reclame, bestaande klanten of patiënten die ‘zonder reden’ niet meer komen. Klanten zijn dan niet loyaal. Waarom zouden ze eigenlijk ook? Want ondanks de beste intenties voelen ze zich toch niet altijd optimaal gehoord, gezien en gewaardeerd.

Heel menselijk: dus ook in jouw bedrijf kan het beter!
Consistent werken en op de juiste contactmomenten waardering blijven uiten naar collega’s en klanten (patiënten, leden, gasten, bezoekers) is moeilijk. Dat komt door verschil in belangen, emoties, waardes, opvattingen, overtuigingen, belemmeringen, motivaties, kennis en ervaring. Des te belangrijker dus voor bedrijven om regelmatig te focussen op waardering!

Er zijn altijd pareltjes ter verbetering te vinden!
Ook al doe je aan klanttevredenheidsonderzoeken; in de praktijk en organisatiecultuur moet je er nog wel invulling aan geven! Als medewerkers beseffen hoe waardevolle schakel ze zijn in het totaal wordt het leuk om met elkaar te werken aan de continuïteit. De samenwerking en klantbeleving verbetert! De Waarderingsfabriek heeft een aantal sessies voor jou ontwikkeld om ‘waardering creëren’ te stimuleren en helpt jouw organisatie daar met heel veel plezier bij!